Marcel van Eeden

(1938) zonder titel, 2006, negropotlood en kleurpotlood op papier, 19 x 28 cm   (1947) zonder titel, 2006, negropotlood en kleurpotlood op papier, 19 x 28 cm   (2099) Glas in lood   (1996) zonder titel, 2006, negropotlood op papier, 19 x 28 cm   (1996) zonder titel, 2006, negropotlood op papier, 19 x 28 cm   (1996) zonder titel, 2006, negropotlood op papier, 19 x 28 cm   (1996) zonder titel, 2006, negropotlood op papier, 19 x 28 cm   (1996) zonder titel, 2006, negropotlood op papier, 19 x 28 cm  

Marcel van Eeden’s geboortejaar 1965 is cruciaal in zijn oeuvre. Alle voorstellingen die hij tekent zijn afkomstig uit de tijd vóór zijn geboorte. Dat betekent dat hij werkt naar bestaand beeldmateriaal, dat hij vindt in oude tijdschriften, boeken of kranten. De onderwerpen lopen uiteen van stemmige jaren 50 interieurs, cartoons, branden tot abstracte patronen of teksten. Door het natekenen van deze beelden brengt Marcel van Eeden de tijd die hij zelf niet beleefde als het ware in zijn macht; hij zet haar letterlijk naar zijn hand.

De laatste jaren maakt Marcel van Eeden steeds vaker series die met elkaar samenhangen. Daarbij komt ook een element van fictie het werk binnen. Een voorbeeld daarvan zijn de tekeningen, waarin kunstwerken en tentoonstellingen van de fictieve kunstenaar Paul Ganz worden afgebeeld. In de ‘Wiegand’ serie komt de fictie tot volle bloei. Door het manipuleren van bestaand beeldmateriaal laat hij Wiegand, die eigenlijk een Amerikaans botanicus was, allerlei avonturen beleven. Hij wordt geheim agent, abstract expressionistisch kunstenaar, bergbeklimmer en avonturier. In de serie ‘Celia’, worden tekstfragmenten gebruikt uit romans van T.S. Elliot, Robert Walser, J. van Oudshoorn en Jack Bilbo. De beelden die Marcel van Eeden erbij tekent hebben vaak geen dircete relatie tot de tekst, waardoor je ze nog intensiever gaat onderzoeken op hun betekenis.

www.marcelvaneeden.nl